In gesprek over uw stresspreventie- of vitaliteitsbeleid? Let op deze do's en don'ts

Beoordeel dit item
(0 stemmen)
In gesprek over uw stresspreventie- of vitaliteitsbeleid? Let op deze do's en don'ts

Het invoeren van een stresspreventiebeleid is niet iets wat u zomaar even doet. Niet alleen vereist het grondige kennis van moeilijk te vangen begrippen als vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, maar ook zal deze kennis moeten worden vertaald naar een in de praktijk toepasbaar plan-van-aanpak, waar u de komende jaren mee vooruit kunt.

Het is daarom goed om u zorgvuldig te laten informeren over de do’s en don’ts die voor uw organisatie van belang zijn. Let u in het verhaal van de professionals met wie u in gesprek bent, vooral op de volgende zaken:

Collectief, maar toch individueel
Een houdbaar stresspreventiebeleid is voor iedereen. Maar dit betekent niet dat u iedereen maar lukraak training of coaching moet aanbieden. Behalve dat praten om het praten geen toegevoegde waarde heeft, levert het een te grote kostenpost voor uw organisatie op. U wilt immers ook dat de investering in preventie en vitaliteit een besparing op verzuim gaat opleveren.

  • Als u zaken als training en coaching tot een vast onderdeel van uw stresspreventiebeleid (of vitaliteitsbeleid) wilt maken, zorgt u er dan voor dat u weet welke thema’s bij uw medewerkers stress veroorzaken en biedt alleen die groep mensen die het nodig heeft, gericht coaching aan.

Assertiviteit
Circa 10% tot 14% van werkend Nederland loopt tegen problemen rondom assertiviteit en timemanagement aan. Zij ervaren zo nu en dan wel hinder van hun probleem, maar – inschikkelijk als zij zijn - ervaren zij dit zelf niet zo. Als werkgever levert deze groep u ogenschijnlijk de minste zorg op. U zult deze werknemers niet eens als groep herkennen en hen eerder als loyaal en betrouwbaar omschrijven, dan dat u hen aanmerkt als risicogroep.

Toch is dit de groep mensen die het meest risico loopt op verzuim...

Continuïteit

Het spreekt eigenlijk voor zich, maar een beleid moet voor langere periode houdbaar zijn. Het ieder jaar vernieuwen van aanbod kan leuk bedacht zijn, maar blijkt in de praktijk minder effectief. Vluchtig even iets aanstippen tijdens een training zal geen blijvende, positieve gedragsverandering teweeg brengen. Bovendien lenen eenmalige interventies zich niet voor verdieping, terwijl dat juist een voorwaarde is voor gedragsverandering: inzicht krijgen in je eigen motivaties; erachter komen dat je vooral door anderen gestuurd wordt; geïnspireerd raken door het herkennen en ontwikkelen van je eigen talenten, zelf regie nemen...

 

Nieuwgierig geworden naar de gehele inhoud van deze blog? Neem gerust eens contact met ons op en vraag de blog aan of meld u aan voor ons  telefonisch spreekuur voor professionals

Wij helpen u graag verder op weg.

Aanmelden telefonisch spreekuur voor professionals

Bent u een HR-professional, Arbodienstverlener of coach? Dan kunt u zich hier aanmelden voor uw vragen over Stress-Alert-System en voor advies en overleg op het gebied van stresspreventie.

Wanneer wilt u deelnemen aan het spreekuur?



Wanneer wilt u deelnemen aan het spreekuur?

Bedrijfsnaam*

Wat is de bedrijfsnaam?
Uw naam*

Wat is uw naam?
Emailadres*

Wat is uw Emailadres?
Uw telefoonnummer*

Wat is uw telefoonnummer?
Schrijf hier alvast uw vraag op

Ongeldige invoer