In gesprek over uw stresspreventie- of vitaliteitsbeleid? Let op deze do's en don'ts

Beoordeel dit item
(0 stemmen)
In gesprek over uw stresspreventie- of vitaliteitsbeleid? Let op deze do's en don'ts

Het invoeren van een stresspreventiebeleid is niet iets wat u zomaar even doet. Niet alleen vereist het grondige kennis van moeilijk te vangen begrippen als vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, maar ook zal deze kennis moeten worden vertaald naar een in de praktijk toepasbaar plan-van-aanpak, waar u de komende jaren mee vooruit kunt.

Het is daarom goed om u zorgvuldig te laten informeren over de do’s en don’ts die voor uw organisatie van belang zijn. Let u in het verhaal van de professionals met wie u in gesprek bent, vooral op de volgende zaken:

Collectief, maar toch individueel
Een houdbaar stresspreventiebeleid is voor iedereen. Maar dit betekent niet dat u iedereen maar lukraak training of coaching moet aanbieden. Behalve dat praten om het praten geen toegevoegde waarde heeft, levert het een te grote kostenpost voor uw organisatie op. U wilt immers ook dat de investering in preventie en vitaliteit een besparing op verzuim gaat opleveren.

  • Als u zaken als training en coaching tot een vast onderdeel van uw stresspreventiebeleid (of vitaliteitsbeleid) wilt maken, zorgt u er dan voor dat u weet welke thema’s bij uw medewerkers stress veroorzaken en biedt alleen die groep mensen die het nodig heeft, gericht coaching aan.

Assertiviteit
Circa 10% tot 14% van werkend Nederland loopt tegen problemen rondom assertiviteit en timemanagement aan. Zij ervaren zo nu en dan wel hinder van hun probleem, maar – inschikkelijk als zij zijn - ervaren zij dit zelf niet zo. Als werkgever levert deze groep u ogenschijnlijk de minste zorg op. U zult deze werknemers niet eens als groep herkennen en hen eerder als loyaal en betrouwbaar omschrijven, dan dat u hen aanmerkt als risicogroep.

Toch is dit de groep mensen die het meest risico loopt op verzuim. Want dat wat in eerste instantie begint met een knagend gevoel van onvrede, zal zich geleidelijk aan ontwikkelen tot gevoelens van pure frustratie en onmacht. En dat herkent u wel op de werkvloer. Als stress- en burnoutklachten.

Wie niet geleerd heeft om goed voor zichzelf op te komen, zal een groot deel van zijn leven vooral doen wat anderen willen. Hoewel dat in eerste instantie stiekem aantrekkelijk klinkt voor u als werkgever - fijn; werknemers die doen wat ik wil – zal het duidelijk zijn dat op den duur de schoen zal gaan wringen. U staat perplext; de eerst zo loyale werknemer keert zich plotseling tegen u. Het bezorgt u een naar en oneerlijk gevoel - wat kunt u nou doen aan de burnout van uw werknemer- én u krijgt ook nog eens de rekening voor de burnout gepresenteerd.

U wist al dat een burnout niet van de ene op de andere dag ontstaat. Nu weet u ook waarom. Teveel doen wat anderen willen en te weinig doen wat je zelf wilt.

  • Een stresspreventiebeleid (of vitaliteitsbeleid) zal onvoldoende stand houden als er geen invulling wordt gegeven aan de achterliggende keuzeproblematiek van een burnout. Assertiviteit vormt daarom een onmisbaar onderdeel binnen het te voeren beleid.
    (Let u vooral ook op de kwaliteit van het aanbod. Assertiviteit is meer dan alleen het aanleren van sociale vaardigheden en op de juiste manier feedback kunnen geven.)

Continuïteit
Het spreekt eigenlijk voor zich, maar een beleid moet voor langere periode houdbaar zijn. Het ieder jaar vernieuwen van aanbod kan leuk bedacht zijn, maar blijkt in de praktijk minder effectief. Vluchtig even iets aanstippen tijdens een training zal geen blijvende, positieve gedragsverandering teweeg brengen. Bovendien lenen eenmalige interventies zich niet voor verdieping, terwijl dat juist een voorwaarde is voor gedragsverandering: inzicht krijgen in je eigen motivaties; erachter komen dat je vooral door anderen gestuurd wordt; geïnspireerd raken door het herkennen en ontwikkelen van je eigen talenten, zelf regie nemen.

  • Laat u zich bij het ontwikkelen van uw stresspreventie- of vitaliteitsbeleid niet teveel afleiden (of zelfs ontmoedigen) door de hoeveelheid informatie die op u afkomt. Behoud ook zelf regie. Nodig niet meer dan drie professionals uit voor een gesprek. Selecteert u op inhoudelijkheid en klankbord, transparantie, duidelijke tariefstellingen en vooral continuïteit. Stel vragen en durf zelf ook verbindend te zijn. Er zijn genoeg professionals die samen willen werken.

 

Met Stress Alert System® legt u op eenvoudige wijze de basis voor een doorlopend stresspreventiebeleid:

  • wij bieden uw werknemers halfjaarlijks automatisch een online stressonderzoek aan met open vragen. Hierdoor worden uw werknemers zich bewust van de kwaliteit van hun leven en keuzes die zij maken;
  • op basis van de onderzoeksresultaten zijn wij in staat om (de voor u onzichtbare groep) deelnemers die te maken hebben met assertiviteitsproblemen, te filteren. Wij nodigen deze deelnemers uit om mee te doen aan onze trainingen*;
  • zijn er werknemers waarbij nadelige stressontwikkeling wordt gesignaleerd, dan nodigen wij deze werknemers uit voor een individueel gesprek

*training en coaching worden verzorgd door samenwerkende partijen en zijn op basis van doorverwijzing inbegrepen in het abonnement

EXTRA KORTING VAN 5% TIJDENS DE WEEK VAN DE WERKSTRESS van 12 tot 15 november 2018
Vraagt u tijdens de week van de werkstress 2018 offerte aan, dan ontvangt u 5% extra korting als u dit jaar nog een abonnement neemt.

Wilt u meer weten over onze dienstverlening en samenwerkingen? Neem hier contact met ons op of meld u zich aan voor ons telefonisch spreekuur voor professionals. Wij helpen u graag verder op weg.

Aanmelden telefonisch spreekuur voor professionals

Bent u een HR-professional, Arbodienstverlener of coach? Dan kunt u zich hier aanmelden voor uw vragen over Stress-Alert-System en voor advies en overleg op het gebied van stresspreventie.

Wanneer wilt u deelnemen aan het spreekuur?



Wanneer wilt u deelnemen aan het spreekuur?

Bedrijfsnaam*

Wat is de bedrijfsnaam?
Uw naam*

Wat is uw naam?
Emailadres*

Wat is uw Emailadres?
Uw telefoonnummer*

Wat is uw telefoonnummer?
Schrijf hier alvast uw vraag op

Ongeldige invoer