Overwin de afstand tussen bedrijfsvoering en uitvoering. Geef medewerkers hun stem terug

Beoordeel dit item
(0 stemmen)
Overwin de afstand tussen bedrijfsvoering en uitvoering. Geef medewerkers hun stem terug

“Ja, maar...” is een veelgehoorde uitspraak, ook bij u op de werkvloer. Het inzetten van een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) om te achterhalen waar die “ja, maar...” vandaan komt, zal u de nodige inzichten opleveren. Toch is een veelgehoorde klacht van werknemers dat er geen terugkoppeling wordt gegeven van deze inzichten en dat er niets of nauwelijks iets merkbaars gebeurt met de input die wél door werknemers is gegeven. Waar loopt het spaak?

Uw organisatie is voortdurend in ontwikkeling en zo hoort het te zijn. Ontwikkeling zorgt voor groei en daarmee voor meer omzet en winst. Als ondernemer kiest u daarom bewust voor ontwikkeling. Die ontwikkelingen kunnen liggen op technisch vlak, voor het versnellen en verfijnen van de technische werkprocessen (aanschaffen van machines/computers/middelen) of op organisatorisch vlak, voor het versnellen van de menselijke werkprocessen (digitalisering/lean werken/zelfsturende teams).

De ontwikkelingen van uw organisatie leiden per definitie tot veranderingen in het werkproces. En daarmee raakt u direct de ontwikkeling van uw medewerkers. Hiervan dient u zich goed bewust te zijn.

Het aanbieden van training en scholing voor ingebruikneming en besturing van bijvoorbeeld een nieuwe machine, draagt direct bij aan de ontwikkeling van de betreffende werknemer. Hij/zij verwerft meer technische vaardigheden en verbreedt zijn/haar kennis. Dit zijn heel tastbare ontwikkelingen. Medewerkers ervaren zelf het nut van de ontwikkeling en zien de bedrijfsmatige vooruitgang ook als persoonlijk gewin: de nieuwe machine is goed voor de organisatie en de nieuw opgedane kennis staat goed op zijn c.v.

Anders is dit voor de niet tastbare ontwikkelingen, waarvan het persoonlijk gewin niet snel wordt ingezien. Bijvoorbeeld als u besluit om te gaan werken met zelfsturende teams. Medewerkers krijgen ook in dit geval training en scholing (coaching) aangeboden - werknemers worden geinformeerd over een andere werkwijze en krijgen instructies over hoe het voortaan anders moet -, maar het voordeel van de nieuwe werkwijze voor de werknemer, wordt daarmee niet per se duidelijk. Vergeten wordt vaak om medewerkers vragen te laten stellen over het aangepaste beleid. En dat is een gemiste kans. De werknemer krijgt geen antwoord op zijn vragen, mist daardoor een stuk eigen belang en ziet als gevolg daarvan het nut van de positieve ontwikkeling niet in.

Door het niet kunnen stellen van vragen wordt de stem van de medewerker overruled. De hakken gaan in het zand.

Hoewel u dacht de vragen van uw medewerkers op voorhand al te hebben bedacht: “we gaan werken met zelfsturende teams omdat dit zorgt voor snellere werkprocessen, meer klantgerichtheid, betere producten, betere dienstverlening”, wilden uw medewerkers u heel andere vragen stellen: “moet ik dan op een andere plek werken, moet ik dan met die en die samenwerken (daar heb ik geen zin in), kan ik dan nog wel op woensdag vrij zijn”.

De weerstand die u voelt bij het doorvoeren van een ander werkproces, hoeft dus niets te maken te hebben met de inhoud van het gewijzigde beleid. Desondanks zult u de gevoelde weerstand als kritiek op uw beleid kunnen ervaren. U bent tenslotte niet voor niets ondernemer. U kunt zelf snel en u wilt ook snel en daarom gaat u er min of meer automatisch vanuit dat uw medewerkers net zo snel kunnen als u. Dit kan voor een kromme gedachtengang zorgen:

"Waarom begrijpen mijn medewerkers niet gewoon dat dit goed is en werken zij niet mee? Willen ze niet of kunnen ze niet?"

Weest u gerust, uw medewerkers kunnen wel en willen ook wel. Maar vergeet u als ondernemer niet dat de door u gekozen ontwikkelingen úw werkplek niet raken. Dat u hierdoor onvoldoende kunt inschatten welk effect de veranderingen hebben op de werkhouding van uw medewerkers, is niet verwijtbaar. U denkt daar gewoon zelf niet zo snel aan, omdat u nu eenmaal zelf – als mens - anders in elkaar steekt. U bent immers niet voor niets ondernemer.
(En let u op; ook de professionals door wie u zich laat bijstaan bij veranderprocessen, zijn zelf ondernemer; de veranderingen raken ook hún persoonlijke werkplek niet.)

Een werkproces veranderen kost meer dan het aanschaffen van een machine. Vooral meer tijd en meer geduld. Wilt u het goed doen, dan zult u - ook al voelt het voor u vervelend (maar dat is dan uw weerstand) - eerst een stap terug moeten doen. Betrek uw medewerkers vooraf in het veranderproces, geef hen de gelegenheid tot het stellen van de vragen die belangrijk zijn voor hén en biedt hen vooral een oprecht luisterend oor.

Door het geven van een stem aan uw medewerkers, voorkomt u misverstanden op de werkvloer en ruis in de communicatie. En goed om te weten; de ervaring leert dat in negen van de tien keer de vragen zo basaal zijn, dat u daar eenvoudig antwoord op kunt geven. Zo komt u uiteindelijk toch sneller vooruit.

 

Met de bedrijfstraining IN GESPREK (en aan het werk) van Stress Alert System geeft u uw medewerkers hun stem terug. Samen met u stellen wij de topics samen waarover u met uw medewerkers in gesprek wilt. Binnen een week krijgt u de resultaten teruggekoppeld in een uitgebreide rapportage. Niets online dit keer, maar van mens tot mens. Niet alles leent zich immers voor automatisering. Meer weten? Neem direct contact met ons op en plan vandaag nog een afspraak in. Wij helpen u graag verder op weg!

Aanmelden telefonisch spreekuur voor professionals

Bent u een HR-professional, Arbodienstverlener of coach? Dan kunt u zich hier aanmelden voor uw vragen over Stress-Alert-System en voor advies en overleg op het gebied van stresspreventie.

Wanneer wilt u deelnemen aan het spreekuur?



Wanneer wilt u deelnemen aan het spreekuur?

Bedrijfsnaam*

Wat is de bedrijfsnaam?
Uw naam*

Wat is uw naam?
Emailadres*

Wat is uw Emailadres?
Uw telefoonnummer*

Wat is uw telefoonnummer?
Schrijf hier alvast uw vraag op

Ongeldige invoer